Elk kind is uniek!

Elk kind is uniek en ontwikkelt zich in zijn/haar eigen tempo. Elke levensfase kent zo zijn/haar eigen ontwikkeling; in communicatie, het eten en drinken, het verwerken van emoties en prikkels en in het coördineren en uitvoeren van bewegingen. We vertellen je graag meer over de ontwikkeling van jouw kind van baby tot kleuter.

Heb je het idee dat jouw kind zich langzamer ontwikkelt dan leeftijdsgenootjes? Bel dan gerust om een keer te overleggen. Vaak komt de ontwikkeling van zelf en soms is een beetje extra ondersteuning nodig. Daar helpen wij uiteraard graag bij.

Ontwikkeling van het bewegen

Wanneer we spreken over de motorische ontwikkeling of kortweg motoriek, betreft dit het vermogen om te bewegen. Oftewel om bijvoorbeeld een beweging te coördineren of in basis uit te voeren. Hierbij is er een onderscheid tussen de grove en fijne motoriek. De grove motoriek gaat over bewegingen die gemaakt worden met het hele lichaam zoals zwaaien, kruipen, lopen en fietsen. Bij de fijne motoriek draait het om meer gecontroleerde bewegingen als: tekenen, knippen, met een lepel eten, een knoop dichtdoen of het vasthouden van een potlood.

Ontwikkeling van het eten en drinken

Om zelfstandig te kunnen eten en drinken doorloopt een kind de eerste drie jaar verschillende stappen. Het begint met een zuigreflex vanaf de geboorte, waarna een kind steeds bewuster zal slikken en zuigen om uiteindelijk te leren om te kauwen en vaster voedsel goed te eten.

De emotionele ontwikkeling

De emotionele ontwikkeling houdt in dat een kind leert om de gevoelens van zichzelf en anderen te begrijpen en om daar (goed) mee te leren omgaan. Hoe een kind reageert op bepaalde emoties is voor elk kind anders. Van belang is dat elk kind zijn haar eigen emoties en reactie daarop leert begrijpen, waardoor het makkelijker wordt om met anderen te communiceren. Omdat ook zij anders kunnen reageren. Dit kan afhankelijk zijn van cultuur, normen en waarden en ook van bepaalde fases in de ontwikkeling of een ontwikkelingsproblematiek. Ons kinderteam kan helpen, wanneer jouw kind een unieke wijze heeft om met emoties om te gaan.

De ontwikkeling van een baby

Als baby ontwikkelt jouw kindje o.a.:

  • Zijn/haar grijpreflex, als je bijvoorbeeld een speeltje aanreikt wordt deze vastgeklemd.
  • Het aanwijzen van voorwerpen.
  • Slikken en zuigen, van een lepeltje afhappen.
  • Zwaaien en klappen.
  • Iets oppakken tussen duim en wijsvinger (pincetgreep).
  • Uit een beker drinken of met een rietje.
  • Blokken bouwen.
  • Zijn/haar hoofd in balans te houden (zijn/haar nek wordt sterker).
  • Te draaien van de linker- naar de rechterzij en andersom.
  • Te wisselen van buik naar rug en andersom.
  • Te kruipen.
  • Zelfstandig te zitten.
  • Het reageren op emoties van anderen, bijvoorbeeld gelach of een blij gezicht.

De ontwikkeling van een peuter

Tijdens de peuterleeftijd ontwikkelt jouw kind onder andere het vermogen om:

  • Bladzijdes van een boek om te slaan.
  • Het haar te kammen of zichzelf te wassen.
  • Kralen te rijgen, te prikken.
  • Te knippen, te plakken en te tekenen.
  • Een rits omhoog en omlaag te doen.
  • Zelfstandig stukjes brood in de mond te doen.
  • Een beker vast te houden en te drinken.
  • Zelfstandig bestek vast te houden en daarmee te eten (Bijvoorbeeld een vork of lepel).
  • Zichzelf op te trekken.
  • Te lopen en te rennen.
  • Zelfstandig emoties te herkennen, zoals blij, boos, bang of verdrietig. (Een kind kijkt vaak nog even naar de ouder om te weten of iets veilig is)
  • Anderen te helpen met emoties, zoals troosten.
  • Benoemen waarom een emotie er is (Ik ben boos omdat).
  • Zich voort te bewegen op loopfiets of driewieler.
  • Te klauteren en te klimmen.
  • Zelfstandig van de glijbaan te gaan.

 

De ontwikkeling van een kleuter

Tijdens de kleuterleeftijd ontwikkelt jouw kind onder andere het vermogen om:

  • Binnen de lijntjes te kleuren.
  • Over een lijntje te knippen.
  • Papier bijvoorbeeld in een driehoek te vouwen.
  • Drinken in te schenken zonder te morsen.
  • Vormen te tekenen of letters over te trekken.
  • Paperclips of knikkers te sorteren met een pincet of ze in de juiste vorm/kleurbak te doen.
  • Zelfstandig te eten en te drinken.
  • Fietsen zonder zijwieltjes.
  • (Leren) zwemmen.
  • Voetballen en andere (bal)sporten.
  • Meer onderscheid te maken tussen de mate van emotie (Bijvoorbeeld in het verschil tussen geïrriteerd, een beetje boos, heel boos, of woedend).
  • Woorden te gebruiken die een emotie uitdrukken (Bijvoorbeeld boos, blij).

 

Edith Tiethof

Heb je een vraag of wil je een afspraak maken?

Samen zorgen wij ervoor dat het beter gaat

Neem contact op Contact

Samen zorgen wij ervoor dat het beter gaat