Waarom kinderpodotherapie?

Onze voeten behoren tot de basis van ons lichaam. Dit maakt dat veel klachten; denk aan bijvoorbeeld rug- of heupklachten kunnen voortkomen uit een afwijkende voetstand. Een goede zorg voor onze voeten is daarom van belang.

Wanneer naar een Kinderpodotherapeut?

Wanneer uw kind vaker struikelt dan andere kinderen, u het gevoel heeft dat de schoenen van uw kind abnormaal slijten of uw kind met enige regelmaat aangeeft pijn in de benen of voeten te hebben kan podotherapie uitkomst bieden.

De Kinderpodotherapeut kan samen met u en uw kind aan de hand van een aantal metingen en bijvoorbeeld een scan van de voeten van uw kind; vaststellen of er wel of geen sprake is van een afwijkende voetstand.

Wat wij kunnen onderzoeken en behandelen:

• stand van de benen (bijvoorbeeld X- of O-benen)
  • stand van de benen t.o.v. de voeten (bijvoorbeeld regelmatig door de enkel gaan kan een teken zijn van platvoeten)
  • afwikkeling van de voet (bijvoorbeeld overmatige of ongelijkmatige slijtage van de schoenen)
  • stand van de tenen (bijvoorbeeld hamer- of klauwtenen)
  • pijn of vermoeidheid in de benen of voeten (bijvoorbeeld hielpijn, deze (pijn)klacht komt regelmatig voor bij kinderen)
  • rug-, knie- of heupklachten

(Pijn-)klachten voorkomen?

Hoe eerder u begint met het actief corrigeren van de voeten en benen van uw kind, wanneer daar reden toe is, hoe meer effect dit zal hebben op latere leeftijd. Wanneer uw kind nog in de groei is, kan de Kinderpodotherapeut er voor zorgen dat de voeten gecorrigeerd worden. Wanneer de voet reeds volgroeit is, is dit moeilijk. Daarnaast kan een podotherapeutische zool pijnklachten bij uw kind voorkomen.

Voor de ontwikkeling van een kindervoet zijn goede schoenen heel belangrijk. Het laten aanmeten van een kinderschoen door een vakkundige schoenenzaak of één van onze Podotherapeuten is in deze zeker te adviseren. Elke kindervoet vraagt immers om een andere pasvorm om de juiste stevigheid en ondersteuning te geven en deze in balans te brengen met de ruimte om de voet goed af te kunnen wikkelen.

Onze partners

Voetencentrum Wender, locatie Enschede Roombeek, Oldenzaal de Thij en Oldenzaal de Graven Es

Onze Podotherapeuten zijn ingeschreven in het Kwaliteitsregister Paramedici.

Meer weten?